رایانش

نشریه‌ی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف

۱۴ مطلب در مهر ۱۳۹۸ ثبت شده است

رایاجوک، واژه‌نامه

به قلم: محمدحسین بهمنی

 

تی ای: تیچر اسیستنس ها یا همون تی ای خودمون، همونطور که از اسمشون معلومه، قراره دستیار استاد تو ارائه ی درس به دانشجو ها باشن. اصولا تی ای ها سه دستن: یه دسته اونایین که تو زمین دانشجو ها بازی می کنن و واقعا دانشجو و یادگیریش براشون مهمه. یه دسته اونایین که تو تیم استادنو کمر بر له کردن دانشجو بستن. معمولا هرچی هم بهشون بگی، بهت میگن چیزی که نکشتت قوی ترت می کنه. یه دسته ی دیگه هم هستن نه استاد براشون مهمه نه دانشجو، فقط ریکام میخوان (ریکام: ر.ک. به همین لغت نامه)

ریکام: ریکام چیزیه که تو اپلای کردن کمک می کنه.

ادامه مطلب...
۲۷ مهر ۹۸ ، ۱۸:۰۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رایانش

چالش های سال اول دانشگاه!

دو موضوع «چالش‌های سال اول دانشگاه» و «با ورودی‌ها چه صحبتی دارید؟» و چند جواب کوتاه

 

به قلم:امین بهجتی

نمی‌دونم تا اینجای راهو چطور اومدی، خودت اومدی یا آوردنت.

نمی‌دونم اصلاً درست اومدی یا نه. خودت می‌دونی؟

در هر صورت خوش اومدی : )

دنیای امروز ما، دنیای «جوها»، «ساختن افکار عمومی»، «بازی با الفاظ» و «استحاله ارزش‌ها»ست.

اینطوری می‌شه که «مد»، «رتبه کنکور»، «معدل» و «رنک»، غایت و هدف می‌شن؛

و «وفاداری»، «راست‌گویی» و «جوانمردی»، خرده مزیت‌هایی در گوشه فکر.

توی این هیاهوی زندگی جدید و تلاطم معناها، مواظب خودت باش.

توی این دنیایی که گویا آزاد هستی و دیگه کسی کاری به کارت نداره،

مواظب باش که از «جوها» و «تحمیل‌ها» رها باشی،

بازیِ دنیا رو نخوری و خودت رو پیدا کنی،

و آزادانه خودت باشی….

 

به قلم: محمدمهدی گرجی

زمان دبیرستان تقریباً معلوم بود که باید چیکار کنم. درس بود و درس بود و درس.

ادامه مطلب...
۲۷ مهر ۹۸ ، ۱۷:۵۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رایانش

ستاد بازی با سرنوشت ورودی‌ها

به قلم: حسن سندانی

پرونده «یک سالی که بر ما گذشت»، قسمت «سبو، انجمن علمی»

 

توی فرهنگ فارسی معین برای واژه‌ٔ سبو دوتا معنی نوشته شده: «کوزه‌ٔ سفالی/ ظرف شراب». صرفاً اطلاعات عمومی بود البته، هیچ ربطی به موضوع متن نداره.

بیاید معادله رو پیچیده نکنیم. هر سال یه تعداد خوبی عضو جدید به دانشکده اضافه می‌شن، کلی سوال دارن، نمی‌دونن چه جوری جواب سوالاشونو پیدا کنن، بستر مناسبی هم واسه رفع موارد قبلی نیست و هرکاری می‌شه (به صورت پیش‌فرض) پراکنده‌ست. پس یه عده از سال‌بالایی‌های دغدغه‌مند، از طریق یکی از بسترهای SSC، به نامِ «سبو»، به بچه‌ها کمک می‌کنن که مشکلات و سوال‌های اولیه‌شون برطرف بشه.

ادامه مطلب...
۲۷ مهر ۹۸ ، ۱۷:۴۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رایانش

خداحافظ ورودی

به قلم: حسین مقدس

پرونده «یک سالی که بر ما گذشت»، قسمت «خداحافظ ورودی»

 

حرف حسابت چیست؟ طوری حرف می‌زنی که انگار قرار است آدم‌ها با هم فرق کنند! این هم از اداهای روشنفکری است. بنده از همین‌جا اعلام می‌کنم که هر احد الناسی که به این دانشکده پا گذاشت، باید برود و از روی دستِ دوستانِ شاخ و خفنش نگاه کند و هر کاری که آن‌ها کرده‌اند، همان‌ها را تکرار کند. والسلام.

 

از دانشجوهای مختلف دعوت کردیم. آدم‌هایی که مسیرهای مختلف رفته بودند و شاید بعضی از آن‌ها با چشمان نابینای ما «شاخ و خفن» دیده نشوند. از آن‌ها خواستیم تا بیایند و داستانِ «زندگی»شان را بازگو کنند.

ادامه مطلب...
۲۷ مهر ۹۸ ، ۱۷:۴۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رایانش

ضربه‌گیری

به قلم: سینا ریسمانچیان

پرونده «یک سالی که بر ما گذشت»، قسمت «اردو ورودی»

 

یکی از گروه‌هایی که در کنار ارکان دانشکده، به فعالیت و برنامه‌ریزی حول ورودی‌ها می‌پردازد، سرگروه‌های اردو ورودی دانشکده هستند؛ تیمی که هر سال با حواشی کم و زیاد، و دعواهای فرادانشکده‌ای و در سطح دانشگاه، تشکیل می‌شود.

نقش سرگروه‌ها، تا حد زیادی ضربه‌گیری است!

پس از پایان دوران متوسطه و ورود به دانشگاه، فضای زندگی یک ورودی دستخوش تغییرات زیادی می‌شود؛ از تغییر در سبک دروس و نوع مطالعه گرفته تا مواجهه با مسائلی مانند سیگار، ریاضی ۱، خوابگاه و ...!

ادامه مطلب...
۲۷ مهر ۹۸ ، ۱۷:۴۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رایانش

بی‌زاویه

به قلم: مهدی عرفانیان

پرونده «یک سالی که بر ما گذشت»، قسمت «حلقه راه مهندسی»

 

بسمه

حلقهٔ راه، نام مجموعه جلساتی در دانشکده با محوریت تفکر و بررسی مسیر آیندهٔ زندگی و دغدغه‌های فکری دانشجویان با تمرکز بر مخاطب قرار دادن ورودی‌هاست. هستهٔ حلقهٔ‌ راه کامپیوتر نود و هفت در تابستان سال گذشته جوانه زد، در ابتدا اعضای تیم فعالیت خود را بر بررسی فعالیت حلقه‌ٔ پیشین متمرکز کردند و پس از بحث و بررسی کافی تصمیم گرفتند که بر خلاف ادوار گذشته، حلقهٔ راه نود و هفت به صورت مختلط برگزار شود. محرک اصلی رسیدن به این تصمیم بی‌میلی به محروم کردن قسمتی از جامعهٔ دانشکده از حضور در حلقه‌های راه به علت تفاوت در جنسیت بود. تیم حلقه با علم با چالش‌های پیش‌ روی برگزاری مختلط جلسات، تفاوت‌های فکری ناشی از اختلاف در جنسیت و هنجارها و تابوهای حول اختلاط قدم در این راه گذاشت. خوشبختانه می‌توان نوشت که پس از گذشت یک‌ سال، تیم حلقه از نتیجهٔ این تصمیم راضی و خشنود است.

پس از تکمیل تیم اصلی در اوایل مهر، حلقهٔ راه کامپیوتر فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

ادامه مطلب...
۲۷ مهر ۹۸ ، ۱۷:۳۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رایانش

سخنی با دانشجویان

به قلم: دکتر امیرحسین جهانگیر

 

                به نام خدا

1- چرا رشته کامپیوتر؟

تحولات چند دهه اخیر جهان به وضوح نشان می‌دهد که به‌کارگیری انواع رایانه‌ها و گوشی‌های تلفن همراه در پردازش، ذخیره، بازیابی و انتقال اطلاعات در شبکه‌های ارتباطی و اینترنت و استفاده از انواع و اقسام برنامه‌های کاربردی روی آن­ها در همۀ عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و صنعتی گسترش چشمگیری داشته است و بر همۀ رشته‌ها و تخصص‌های دیگر نیز تاثیر گذاشته است. نقش بی‌بدیل فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه علمی، اقتصادی و فرهنگی جوامع بر کسی پوشیده نیست و در نتیجه متخصصان این حوزه می‌توانند نه تنها امید بالایی به ادامه تحصیل تا بالاترین مقاطع را داشته باشند بلکه درآمد نسبتاً بالا و انجام فعالیت در لبه‌های تکنولوژی را چشم‌انداز خود در نظر بگیرند.

ادامه مطلب...
۲۷ مهر ۹۸ ، ۱۷:۳۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رایانش

مبانی مبانی

به قلم: دکتر امید غیبی

 

سلام دوستان

تبریک می‌گم خدمتتون بابت فرصتی که براتون حاصل شده و امیدوارم که در انتهای دوره‌ای از عمرتون که در این دانشگاه و دانشکده سر می‌کنید، احساس کنید که به طریقهٔ درستی از این فرصت به‌دست‌آمده برای ادامهٔ زندگی‌تون استفاده کرده‌اید.

دوستان سال‌بالایی شما از من خواستن که اگر پند و نکته‌ای در باب درس مبانی برنامه‌سازی و ترم‌های اول دارم برای شما بنویسم؛ و خب شاید این درخواست از این باب بود که من هم مثل شما چند صباحی رو در این دانشگاه و دانشکده درس خوندم و درس دادم.

ادامه مطلب...
۲۷ مهر ۹۸ ، ۱۷:۳۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رایانش

مدرسه و امنیت منتقد بودن، دو داستان نسبتا بی‌ربط

به قلم: سینا ریسمانچیان

مدرسه تابستانه علوم کامپیوتر ۹۸، با همکاری جمع علمی-ترویجی رستا و انجمن علمی دانشکده (SSC) برگزار شد. گزارش برگزاری رویداد را می‌توانید از کانال Cafe SSC بخوانید.
آنچه که می‌خواهم به آن بپردازم، نه گزارشی از رویداد، که بررسی عمیق‌تر انگیزهٔ برگزاری چنین رویدادهایی است.

ادامه مطلب...
۲۷ مهر ۹۸ ، ۱۷:۲۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رایانش

دریچه‌ای به آشنایی

به قلم: مطهره سهرابی

 

 در دو سال گذشته یکی از سرگروه‌های ورودی های ۹۶ و ۹۷ دانشکده بودم و امسال که از بیرون بار دیگر به مسئله نگاه کردم و نظرات مختلف را شنیدم، تصمیم گرفتم اندکی در این باره بنویسم.

 

 به نظرم مغزِ چالش‌هایی که دانشگاه باید برای ورودی‌های جدید، به عنوان کسانی که به محیط جدیدی وارد شده‌اند، حل کند؛ در جنجال‌های اردو گم می‌شود و در نهایت بعد از تمام شدن سه روز اردو، دانشگاه از زیر بار حل این چالش‌ها شانه خالی می‌کند و سرگروه، تنها بازمانده راه‌ حل‌ها برای این مسئله است.

ادامه مطلب...
۲۷ مهر ۹۸ ، ۱۷:۲۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رایانش