به قلم: مطهره سهرابی

 

 در دو سال گذشته یکی از سرگروه‌های ورودی های ۹۶ و ۹۷ دانشکده بودم و امسال که از بیرون بار دیگر به مسئله نگاه کردم و نظرات مختلف را شنیدم، تصمیم گرفتم اندکی در این باره بنویسم.

 

 به نظرم مغزِ چالش‌هایی که دانشگاه باید برای ورودی‌های جدید، به عنوان کسانی که به محیط جدیدی وارد شده‌اند، حل کند؛ در جنجال‌های اردو گم می‌شود و در نهایت بعد از تمام شدن سه روز اردو، دانشگاه از زیر بار حل این چالش‌ها شانه خالی می‌کند و سرگروه، تنها بازمانده راه‌ حل‌ها برای این مسئله است.

مسئله‌هایی مثل برآورده نشدن انتظارات از محیط جدید، مشکلات عاطفی، مشکلات معنایی-فلسفی زندگی و مشکلات درسی که هر کدام ممکن است برای هر کسی پیش بیاید؛ اما همزمانی آن‌ها با یک‌دیگر و ورود به محیطی که فرد هنوز با آدم‌های مناسب مشورت آشنا نشده، نیاز به در نظر گرفتن مسیرهایی برای حل شدن دارد. واقعیت این است که سرگروه، مشاور درسی و روانی نیست؛ چرا که گذشتنِ زمانِ یک یا دو سال از بودن در یک جایگاه، توانایی مشاوره دادن در مورد آن را به کسی نمی‌دهد. او در بهترین حالت می‌تواند شرح حال خودش و اطرافیانش را تحلیل کند که البته شنیدنشان برای انتخاب مسیر ارزشمند است اما ناکافی. دور بودن مرکز مشاوره و استاد راهنما و تا حدی ناکارآمد بودن آن‌ها از مشکلات دانشگاه است که به نظرم درست نمی‌داند می‌خواهد چه چیزی را حل کند و به‌وجودآوردن چه امکاناتی در حیطه وظایفش است.

 

با همۀ این‌ها می‌خواهم به ورودی‌ها بگویم که مشکلاتتان مهم است و خیلی‌هاشان سوال‌هایی هستند که باید با حوصله، و شاید در طول زندگی با آن‌ها درگیر باشید تا جوابی پیدا کنید. شاید در ظاهر آن‌ها را منحصر به‌ خودتان ببینید ولی تجربه به من نشان داده که اگر خوب نگاه کنید، در دانشکده و دانشگاه، کسانی را می‌بینید که قبلاً با مشابه آن‌ها سروکله زده‌اند و برای قدم برداشتن به سمت حل مشکلات می‌توانید با آن‌ها صحبت کنید.

 

برای من بهترین لحظات سرگروهی وقت معرفی کردن‌ها بوده وقتی اتاق رایانش و انجمن علمی و صنفی را نشان می‌دادم و انواع مختلف زندگی را در وسط لابی که انتخاب کنند کجا بنشیند؛ وقتی در جواب به سوال‌ها، کسانی را که می شناختم معرفی می‌کردم و می دیدم که بعد از صحبت راجع به تصمیم‌هایشان دید بهتری دارند. همین‌ها هم فقط از دستم  برمی‌آمده. به نظرم سرگروه می‌تواند دوست خوبی باشد که وقتی به محیط جدید وارد شدی بوی آشنایی بدهد و دریچه‌ای باشد رو به آشنایی‌های بیشتر.