امسال پنجمین سالی بود که رویداد سری سمینارهای زمستانه، WSS، در دانشکده برگزار شد. این رویداد هم مثل بقیۀ رویدادها دارای چالش‌هایی بود که نهایتاً با همۀ آن‌ها و با تلاش تیم برگزاری و انجمن علمی به بهترین شکل برگزار شد که به همۀ بچه‌های دانشکده که در برگزاری این رویداد کمک کردند خسته نباشید و خدا قوت می‌گوییم!

متن زیر خلاصه‌ای از مصاحبه با الناز معصومی، دبیر امسال این رویداد است. این مصاحبه از دو بخش اصلی تشکیل شده‌است که در ادامه می‌توانید بخوانید.


یه مقدار از چالش‌ها و فکرهاتون برای برگزاری بگید.

 

  • در زمینه‌ی تیم برگزاری، یکی از فکرهای اصلی‌مون این بود که تک تک افراد تیم متوجه اهمیت کار بشن و بدونن کاری که انجام می‌دن چقدر اثر داره و می‌تونه رو زحمتی که بقیه برای رویداد کشیدن چقدر اثرگذار باشه؛ خیلی مهمه، همین باعث می‌شه مسئولیت پذیری بچه‌ها بیشتر بشه. برگزاری یه رویداد جنبه‌های مثبت مختلفی می‌تونه برای تیم برگزاری داشته باشه و می‌تونه باعث رشد زیادی در اون‌ها بشه که خوبه به این موارد هم توجه کرد.

  • در روند برگزاری هم به یک سری مشکل‌ها خوردیم، از جمله ناهماهنگی‌هایی که با انجمن پیش اومد و اینکه رابطه‌ی انجمن با رویداد، با وجود تعریف نایب دبیر، به خوبی پیش نرفت و در این مورد مسئولیت پذیری و دید درست داشتن ویژگی مهمی هست که باعث می‌شه رویداد به خوبی و با آرامش جلو بره. انجمن باید بتونه کنترل مناسب و تعریف شده‌ای روی رویدادها داشته باشه که رویدادها به درستی برگزار بشن و کمترین مشکل و تنش به وجود بیاد که با توجه به انگیزه‌های شورای مرکزی انجمن، حتما این مورد رو بیشتر شاهد خواهیم بود.

  • یه مسئله مهمی که نزدیک برگزاری رویداد و درست وقتی که همه چیز آماده بود اتفاق افتاد، مسئله تالارها بود که با وجود اینکه ما از مهر اونا رو رزرو کرده و گرفته بودیم، انجمن فارغ التحصیلان به اجبار قصد داشت اون‌ها رو برای برنامه‌ی خودشون بگیره، همین مسئله فشارسنگینی رو تو هفته‌ی منتهی به رویداد که زمان برگزاری ورکشاپ‌هامون بود به تیم ما وارد کرد که البته ما به همراه شورای صنفی و انجمن تلاش زیادی برای گرفتن حق‌مون کردیم اما در نهایت قرار شد هال تالارها در روز دوم نصف بشه که با اتفاقی که صبح جمعه افتاد، این مسئله عملی نشد.

  • یکی از چالش‌هایی که هر سال تیم برگزاری WSS با اون مواجه می‌شه، اسپانسرینگ رویداد هست، امسال ما از همون ابتدا خیلی جدی روی این مسئله کار کردیم ولی خب باز هم بعد از ددلاینی که تیم اسپانسرینگ داشت، قرارداد اسپانسر بسته شد و این مسئله می‌تونه برای سال‌های بعد هم نگران کننده باشه.

 

کارهای خوبی که امسال تو WSS انجام شد چه چیزهایی بود؟ و کلا چطور برگزار شد WSS امسال؟

 

  • دانشجویان ارشد و دکترا جزو مخاطبین اصلی WSS هستند که امسال توجه بیشتری به این مسئله شد. اینکه تلاش شد بهتر و بیشتر با این رویداد آشنا بشن و نظرات و ایده‌هاشون برای هرچه بهتر برگزار شدن سمینار از ماه‌ها قبل پرسیده شد و فضایی برای ارائه دستاوردهای خودشون در قالب پوسترسشن و کارگاه‌ها داشتند.در نهایت هم به عنوان شرکت کننده، نیمی از ظرفیت رویداد متعلق به اون‌ها بود که اتفاق خوبی بود و به یکی از اهداف امسال‌مون که افزایش درصد شرکت کننده‌های ارشد و دکترا بود رسیدیم.

 

  • امسال WSS برای اولین بار بخش پوسترسشن رو تجربه کرد که از چند ماه قبل فراخوان اون پخش شده بود و استقبال خوبی ازش شد. بعد از هم‌فکری دیدیم که فرصت مناسبی‌ست و تلاش شده بود که شبکه سازی خوبی در این قالب شکل بگیره. هر چند تعدادی از ارائه‌دهنده‌ها با وجود تایید نهایی و مهیا بودن شرایط رویداد از این بخش انصراف دادند ولی روی هم رفته به خوبی برگزار شد. تجربه جدیدی بود و چالش‌های متعددی رو برای انجام این بخش داشتیم مخصوصا در بخش اجرایی و امیدوارم سال‌های آینده از رشد و پیشرفت این بخش بشنویم.

 

  • یکی از تیم‌هایی که امسال تشکیل شد و از همون روزهای اول ایده‌های زیادی زد، تیم نتورکینگ بود. از اهداف مهم ما این بود که نتورکینگ خیلی خوبی بین جامعۀ کامپیوتری حاضر در رویداد شکل بگیره و ادامه‌دار باشه و فقط مختص اون دو روز نباشه، برای اینکار از ایده‌های دانشجویان ارشد و دکترای دانشکده و افراد فعال در آزمایشگاه‌های اساتید دانشکده استفاده شد. از جمله کارهایی که انجام شد، تهیه لیبل‌هایی بود که شامل فیلدهای مختلف کامپیوتر بود و تمام افراد حاضر در رویداد می‌تونستن اونها رو در محل مخصوصی که روی آی‌دی کارتشون قرار داشت بچسبونن و در طول رویداد افرادی که تو زمینه‌ کاری و یا مورد علاقه‌شون فعال هستن رو بهتر پیدا کنند. در انتهای روز دوم هم تعدادی میز برای نتورکینگ قرار داده شد که ارائه دهنده‌های فیلدهای مختلف اونجا حضور داشتن و شرکت کننده‌ها می‌تونستن بهتر با اون‌ها صحبت کنند و به تبادل دستاوردهای خودشون بپردازن و اینطوری شبکه‌‌ای بین اون‌ها شکل گرفت. امسال برای اولین بار این تیم تشکیل شد و تجربه‌های جدیدی برای رویداد به همراه داشت. امیدوارم سال‌های بعد این تیم رشد کنه و به کیفیت رویداد اضافه بشه.

  • قسمت پنل امسال فقط در روز اول بود که موضوعش، وضعیت پژوهش در ایران بود و با حضور دکتر جعفری، دکتر رضویین و دکتر صفرنژاد و با مجری‌گری دکتر مهدیان برگزار شد.

 

  • از دو سال پیش کارگاه‌ها به WSS اضافه شدند که امسال تو تیم محتوا سعی کردیم از ابتدا تمرکز بیشتری در این قسمت داشته باشیم و فراخوانی برای اون داشتیم که به دانشجویان دکترا(مخصوصا دانشکده) هم ارسال شد و در نهایت امسال در هفته‌ی منتهی به رویداد ۶ کارگاه داشتیم که خوشبختانه تنوع موضوعات هم در آن مشهود بود و تلاش کردیم افراد بیشتری بتونن از اون‌ها بهره ببرند.

  •  
  • امسال ۲۷ ارائه داشتیم، از اول تلاش‌مون بر این بود که تنوع ارائه‌ها زیاد باشه و تو لیست اولیه‌مون که شامل حدود ۳۰۰ نفر بود این بسیار مشخص بود و حتی یکی از مواردی که مد نظر داشتیم این بود که تاک‌های صنعتی هم داشته باشیم، هم از داخل هم از خارج،که خب این یکی از چالش‌های امسال بود و نیاز هست در سال‌های آینده بیشتر روی این ایده کار بشه و بتونه عملی بشه.  چیزی که امسال شرایط رو سخت کرد این بود که تعداد زیادی از افراد اصلا امسال و به خصوص با توجه به شرایط موجود و ویزا و … قصد اومدن به ایران رو نداشتن و همین باعث شد اون تنوع و پراکندگی موضوعاتی که مدنظر ما بود اونقدر مطلوب نباشه ولی خب تمام تلاش ما و دبیر علمی امسال، دکتر مهدیان، در همین راستا بود.