به قلم: سینا ریسمانچیان

پرونده «یک سالی که بر ما گذشت»، قسمت «اردو ورودی»

 

یکی از گروه‌هایی که در کنار ارکان دانشکده، به فعالیت و برنامه‌ریزی حول ورودی‌ها می‌پردازد، سرگروه‌های اردو ورودی دانشکده هستند؛ تیمی که هر سال با حواشی کم و زیاد، و دعواهای فرادانشکده‌ای و در سطح دانشگاه، تشکیل می‌شود.

نقش سرگروه‌ها، تا حد زیادی ضربه‌گیری است!

پس از پایان دوران متوسطه و ورود به دانشگاه، فضای زندگی یک ورودی دستخوش تغییرات زیادی می‌شود؛ از تغییر در سبک دروس و نوع مطالعه گرفته تا مواجهه با مسائلی مانند سیگار، ریاضی ۱، خوابگاه و ...!

در این میان یک تیم چند نفره، بنا بر تجربیات پیشین، و البته مبانی فکری حاصل از جلسات جمعی پیش از اردو، تلاش می‌کند تا برای یک دانشجوی ورودی فرآیند تغییر فضا - به عبارت دیگر، ضربه‌گیری - را تسهیل کند.

تیم سرگروهی دانشکدۀ کامپیوتر، معمولاً میان دانشکده‌های مختلف شرایط خوبی دارد. بنا به رسم و احساس مسئولیت، تیم‌های پیشین سرگروهی دانشکده، پیش و پس از اردو ساعات زیادی جلسه برگزار می‌کردند و راجع به «ضربه‌گیری» بحث و صحبت می‌کردند.

بنا به اعتقاد نگارنده، وظیفهٔ سرگروهی یک وظیفهٔ سه‌روزۀ منحصر به اردو نیست. سرگروه‌ها موظف بوده‌اند (و امیدوارم که باشند!) که در طول سال، برای ورودی‌ها وقت بگذارند‌.

از مشاوره و انتقال تجربه در مورد انتخاب واحد گرفته تا برنامه‌های استخر هفتگی، نمونه‌هایی از فعالیت‌های مستمر تیم سرگروهی در طول سال است.

امید است تیم سرگروهی امسال، بتواند علی‌رغم وجود مشکلات فراوان، به دور از حواشی محتمل، در راستای وظیفۀ خود یعنی ضربه‌گیری تلاشی خستگی‌ناپذیر کند.