به قلم: مهدی عرفانیان

پرونده «یک سالی که بر ما گذشت»، قسمت «حلقه راه مهندسی»

 

بسمه

حلقهٔ راه، نام مجموعه جلساتی در دانشکده با محوریت تفکر و بررسی مسیر آیندهٔ زندگی و دغدغه‌های فکری دانشجویان با تمرکز بر مخاطب قرار دادن ورودی‌هاست. هستهٔ حلقهٔ‌ راه کامپیوتر نود و هفت در تابستان سال گذشته جوانه زد، در ابتدا اعضای تیم فعالیت خود را بر بررسی فعالیت حلقه‌ٔ پیشین متمرکز کردند و پس از بحث و بررسی کافی تصمیم گرفتند که بر خلاف ادوار گذشته، حلقهٔ راه نود و هفت به صورت مختلط برگزار شود. محرک اصلی رسیدن به این تصمیم بی‌میلی به محروم کردن قسمتی از جامعهٔ دانشکده از حضور در حلقه‌های راه به علت تفاوت در جنسیت بود. تیم حلقه با علم با چالش‌های پیش‌ روی برگزاری مختلط جلسات، تفاوت‌های فکری ناشی از اختلاف در جنسیت و هنجارها و تابوهای حول اختلاط قدم در این راه گذاشت. خوشبختانه می‌توان نوشت که پس از گذشت یک‌ سال، تیم حلقه از نتیجهٔ این تصمیم راضی و خشنود است.

پس از تکمیل تیم اصلی در اوایل مهر، حلقهٔ راه کامپیوتر فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

در ابتدا قسمت زیادی از توان اجرایی حلقه به رفع چالش‌های برگزاری مختلط جلسات با بسیج دانشگاه گرفته شد اما پس از گذشت دو ماه و رسیدن به هماهنگی‌ نهایی، مقرر شد تا حلقهٔ اول با نام زندگی دانشجویی با حضور سه مدعو ارشد برگزار شود. هدف اصلی این حلقه آشنا کردن دانشجویان با فضای واقعی دانشگاه و هم‌چنین زدودن جو شکل‌گرفته حول تحصیل در دانشگاه شریف بود. تیم حلقه تلاش کرد تا در دعوت مدعوین دقت نظر کافی را در زمینهٔ متفاوت بودن مسیرهای زندگی مدعوین و جنسیت ایشان با توجه به نیازهای مخاطبین اعمال کند. برای تقریب اذهان به ماهیت حقیقی حلقه و شکستن یخ ورودی‌ها نیز تعدادی مصاحبه با دانشجویان ورودی ۹۶ که مخاطب حلقهٔ پارسال بودند انجام شد و کلیپ صحبت‌های مصاحبه‌شوندگان یکسان با اختلاف زمانی یک‌ساله در کانال حلقه منتشر شد. گام بعدی برنامه‌ریزی‌شده، برگزاری حلقهٔ اپلای در دی ۹۷ و همزمان با سمینارهای زمستانه بود اما به علت پایانِ ترم اول و حضور نداشتن دانشجویان ورودی غیر تهرانی و ناهماهنگی‌های ایجادشده در زمینهٔ دعوت از مدعوین حاضر در سمینارهای زمستانه این حلقه برگزار نشد. پس از آغاز ترم دو، تیم حلقه شش جلسه با اساتید مختلف دانشکده برگزار کرد. در این جلسات حول نیازمندی‌های اصلی ورودی‌ها در دانشگاه، لزوم رعایت بی‌طرفی در تمام جهات و اهمیت جلسات تربیتی صحبت شد. نتیجۀ این جلسات برگزاری حلقهٔ راه دوم با نام «گپی با استادان دانشکده» بود. استادان محترم جعفری و رهبان دعوت حلقه را پذیرفتند و حلقهٔ دوم با محوریت اپلای و آینده زندگی آکادمیک در اسفند ماه برگزار شد. پیش از این حلقه حادثه ناگوار فوت مرحومه یگانه پروین رخ داد که به علت آشفتگی روحی برخی دانشجویان، پس از مشورت با استادان و افراد مرتبط حوزهٔ تربیت، تیم حلقه مقرر کرد برگزاری حلقه‌های بعد به پس از عید نوروز موکول و حلقۀ گپی با استادان نیز با چند روز تاخیر نسبت به برنامهٔ اولیه برگزار شود. حلقهٔ بعدی در اردیبهشت نود و هشت با محوریت کار و کارآموزی با توجه به اقبال بیش از پیش ورودی‌ها به کارآموزی در تابستان با حضور محمدباقر تبریزی،‌ مدیرعامل کوئرا، برگزار شد. مصاحبه‌هایی با افرادی که تجربهٔ کار را در دوران دانشجویی داشتند انجام شد و این مصاحبات به عنوان پیش‌درآمدی بر حلقهٔ سوم در کانال قرار گرفت. 

 

لازم به ذکر است با توجه به تجربهٔ سال گذشته، تیم حلقه برای برگزاری هر حلقه در موارد زیر با وسواس بسیار عمل می‌کرد:

 

۱. هدف و عملکرد اصلی حلقه در راستای اهداف تربیتی‌ است و اجرای هر عملی در این زمینه نیازمند تفکر و برنامه‌ریزی بسیار است و بدیهتاً اجرای هر عملی در راستای تربیت فکری افراد از سطح دانش و توان اجرایی تیم حلقه خارج. بنابراین راه حل قابل دسترسی، تلاش برای نشان دادن تمامی مسیرهای ممکن به دانشجویان است. در همین راستا برای دعوت از مدعوین در همه حال سعی شد تا از هرگونه جانب‌داری مذهبی، جنسیتی و فلسفی خودداری شود.

 

۲. برنامه‌ریزی اجرایی هر حلقه باید به صورتی باشد که حداکثر ورودی‌های ۹۷ بتوانند در آن‌ها شرکت کنند و حاضر نشدن افراد به علت ضعف در برنامه‌ریزی حلقه نباشد. 

 

۳. سعی شود تمام حلقه‌ها با حداکثر توان و با تمرکز و تفکر و آماده‌سازی کامل برگزار شود تا تاثیر ناخواسته منفی بر روی تفکر افراد به حداقل مقدار ممکن (در توان عوامل اجرایی) برسد.

 

مبرهن است که تعداد حلقه‌های برگزار شده کافی و عملکرد تیم حلقه در این زمینه با پذیرش وجود تمام مشکلات قابل قبول نیست. تیم حلقه‌های راه از تمامی مخاطبین خود بابت کمبود حلقه‌ها پوزش می‌طلبد.

 

تیم حلقه امیدوار است تا تیم حلقهٔ جدید با تاکید بر آزادی بیان و تفکر و دوری از جانب‌داری در هرگونه صفت، با افزایش تعداد و کیفیت حلقه‌ها و ایجاد ارتباط موثرتر و بهتر با انجمن علمی در راستای رفع ابهامات ورودی‌ها و جوزدایی از ایشان بکوشد.