رایانش

نشریه‌ی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف

۷ مطلب در اسفند ۱۳۹۶ ثبت شده است

کمتر حرف حکیمانه بزنیم

 

متن حاضر اصولاً نباید در یک نشریهی دانشجویی منتشر میشد! و اگر به ‌خاطر رودربایستی شورای سردبیری با نگارنده نبود، احتمالاً شما خوانندهی عزیز با این متن خودشِکنِ پارادوکسیکال طرف نمیبودید. قاعدتاً در انتهای متن، تصدیق خواهید کرد که نگارندهی پرحرف بیش از همه خودش را فسوس کردندی! چرا که مرتکب عملی شده که خود از آن نهی کرده است. در ثانی اگر این سطور به فرض محال در نظر خوانندگان مؤثر افتد، دیگر چه کسی رایانش خواند؟! بالاخره چاقو که نباید دستهی خودش را ببرد! مگر چند کتاب از مضرات کتابخوانی، و چند برنامه‌ی تلویزیونی از مضرات تماشای تلویزیون گفتهاند که حالا قرار باشد یک نشریه بازار خودش را کساد کند؟ البته قرار هم نیست اتفاق خاصی بیفتد؛ عرض میکنم چرا.

ادامه مطلب...
۲۸ اسفند ۹۶ ، ۲۲:۵۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رایانش

سوزن

    گفتیم و نوشتیم از آنچه به نظرمان آسیب‌های سیستم آموزش فعلی‌ می‌آمد. از نواقصی که در محتوای ارائه شده به چشم  می‌خورد تا تاثیری که شیوه آموزشی‌ بر رفتار آموزشی دانشجویان می‌گذارد. حال می‌خواهیم از واکنش‌های خود ما دانشجویان نسبت به امر آموزش و نقش‌های موثر یا مخربی که در این امر یا سایر امور مشابه می‌توانیم داشته باشیم بگوییم.

ادامه مطلب...
۲۷ اسفند ۹۶ ، ۱۷:۴۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رایانش

جوهری در باب آموزش

 

این متن کوششی در راستای بررسی امر آموزش در دانشکده‌ٔ کامپیوتر است. تلاش من بر این بوده است که از شاه‌راه انصاف به بیراهه نروم. در این متن سعی می‌کنم آموزش دانشکده را از جنبه‌های گوناگون و از دیدگاه‌های مختلف بررسی کنم و برای رسیدن به این هدف از چندین نفر در نوشتن این متن کمک گرفته‌ام که از تمامی آن‌ها تشکر می‌کنم. به عنوان اولین گام بررسی هر سیستم باید اهداف آن را شناخت تا بتوان اقدامات را با توجه به هماهنگی آن‌ها با اهداف بررسی کرد. هدف اصلی دانشکده‌ٔ مهندسی کامپیوتر به عنوان یک سیستم، تربیت افراد متخصص در زمینه‌های علمی و صنعتی رشته‌ٔ کامپیوتر است. کلیدی‌ترین عنصر این سیستم، سیستم آموزش است. آموزش را می‌توان از سه جنبه‌‌ی محتوای آموزشی،‌ نحوه‌ٔ آموزش و نحوه‌‌ی ارزشیابی بررسی کرد که در ادامه جداگانه به آن‌ها می‌پردازم.

ادامه مطلب...
۲۷ اسفند ۹۶ ، ۱۷:۳۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رایانش

کار صنعتی در دوران دانشجویی: ترکیب دانش آکادمیک با کار حرفه‌ای و مهارت مدیریت زمان

4-haghighat

در شماره قبل شاهد یک متن طوفانی علیه کار در دوران دانشجویی بودیم، نقدی که به نظر بنده و بسیاری از دوستان، جانب انصاف در آن رعایت نشده ‌بود. از آن جایی که در آن متن ویژگی‌های منفی بسیار بیشتر از آن چه بود(!) پوشش داده‌ شدند، در این متن به ویژگی‌های مثبت مقوله‌ی کار پرداخته می‌شود. البته در همین جا می‌خواهم دو مقوله را از هم جدا کنم: کار صنعتیِ مربوط به رشته‌ی کامپیوتر در دوران دانشجویی و کار‌های دیگر از قبیل تدریس و ... در همین دوران.

از این به بعد منظور ما از کار در این متن، کار صنعتی(مثلاً کار در یک شرکت کامپیوتری) در دوران دانشجوییِ یک دانشجوی کامپیوتر دانشگاه شریف است، که تحلیل کار‌هایی مثل تدریس و ... در این مطلب نمی‌گنجد.

ادامه مطلب...
۲۵ اسفند ۹۶ ، ۲۰:۳۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رایانش

اطلاع از بازخورد

این روزها به موضوعی فکر می‌کنم که من رو ناراحت می‌کنه. این که وقتی چیزی به نظرمون درست نیست، یا اصلا مشکل رو به کسی نمی‌گیم، یا وقتی می‌گیم به آدم‌های اشتباهی می‌گیم. مثلا اگر درس دادن استادی به نظرمون خوب نیست، می‌ریم به سال پایینی‌ها می‌‌گیم؛ یا وقتی وضعیت بدی توی دانشکده می‌بینیم، عکسش رو استوری می‌کنیم؛ یا اگر یک روند اداری دانشگاه بد است، در گروه دوره درباره‌اش حرف می‌زنیم و … .

بگذریم؛ این حرف‌ها رو زیاد شنیده‌ایم. بذارید کمی درباره‌ٔ نظریه‌ٔ اطلاعات با هم حرف بزنیم.

نظریهٔ اطلاعات علمیه که به بررسی اندازه‌گیری، ذخیره‌سازی و انتقال اطلاعات می‌پردازه. توی مساله‌های مختلف، می‌تونیم از مفاهیم نظریهٔ اطلاعات استفاده کنیم  و کران‌هایی بنیادی‌ برای حلشون پیدا کنیم. نظریهٔ اطلاعات در حوزه‌های زیادی مثل مخابرات (که می‌شه گفت خاستگاهشه)، رمزنگاری، یادگیری ماشین، و شبکه‌های عصبی استفاده می‌شه.

در ادامه تلاش می‌کنم مقدمه‌ای از بخشی از نظریه اطلاعات بگم که به بررسی کانال‌ها می‌پردازه. خیلی خوبه وقتی متن رو می‌خونید، هر جایی به علامت سوال می‌رسید، قبل از این که ادامه بدید، به سوال فکر کنید.

ادامه مطلب...
۱۸ اسفند ۹۶ ، ۲۳:۲۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رایانش

آن‌چه در رابطه با چارت جدید باید بدانید: قسمت دوم

 

در روز ۲۳ دی ماه و در تفاوت‌ها که دانشکده در تب و تاب امتحانات ترم گذشته به سر می‌برد و بحث انتخاب واحد برای ترم فعلی  در آستانه‌ی داغ‌شدن بود، شورای صنفی دانشکدهٔ کامپیوتر با توجه به مسائل مربوط به چارت جدید، متولی برنامه‌‌ای تحت عنوان "موارد آموزشی مربوط به چارت جدید" شد که طی آن دانش‌جویان ورودی ۹۵ و ۹۶ بتوانند با جزئیات چارت جدید آشنا شوند و سوال‌های خود در این رابطه را از معاونین دانش‌جویی و آموزشی دانشکده، دکتر بیات و دکتر اجلالی، بپرسند. نشریه‌ی رایانش از این برنامه گزارشی تهیه کرد که از طریق کانال این نشریه قابل دست‌رسی است؛ با این حال با توجه به محدودیت‌های موجود، گزارش مذکور تنها مواردی را بیان کرده‌است که در انتخاب واحد دانش‌جویان تاثیرگذار بوده‌اند و بخش زیادی از برنامهٔ شورای صنفی در آن نیامده‌است. نوشته‌ای که هم‌اکنون در حال مطالعه‌ی آن هستید به هدف تکمیل مطلبی است که روی کانال آمده‌است و نکاتی که در آن مغفول مانده را بیان می‌کند.

ادامه مطلب...
۱۶ اسفند ۹۶ ، ۲۲:۵۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رایانش

سرمقاله ۴

اگر از کسی بپرسیم «هدف از رفتن به دانشگاه چیست؟»، به احتمال خیلی بالایی جوابی مشابه «درس خواندن و یادگیری» خواهیم گرفت. یکی از مهم‌ترین اهداف دانشگاه، تربیت و آماده‌سازی افراد برای کار، و یا ادامهٔ تحصیل در رشته‌شان است. سیستم آموزشی دانشگاه، مهم‌ترین نقش را در رسیدن به این هدف ایفا می‌کند. بنابراین لازم است که سیستم آموزشی، علاوه‌بر انجام هر چه بهتر وظیفهٔ خود، برای کاهش تأثیرات نامطلوب نیز تلاش کند. ناگفته نماند که ما دانشجویان نیز در این میان وظیفه‌ای داریم. همهٔ ما، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، روی این سیستم تأثیر می‌گذاریم، و حتی بعضی از ما عضوی از این سیستم هستیم.

هر کدام از ما، ۲ الی ۷ سال از زندگیمان را در این دانشگاه سپری می‌کنیم و به صورت روزانه با این سیستم سروکار داریم. پس از فارغ‌التحصیلی نیز اثرات و نتایج آن را تا سال‌ها احساس خواهیم‌کرد. لذا آگاهی از نکات مثبت و منفی موجود در سیستم آموزشی دانشگاه، و تلاش برای ارائه‌ی راه‌کار و رفع آن‌ها بسیار مهم است. از این رو تصمیم گرفتیم در این شماره از رایانش، نگاهی بر سیستم آموزشی و به طور خاص سیستم آموزشی دانشکدهٔ کامپیوتر داشته باشیم و از جنبه‌های مختلف آن را بررسی کنیم.

۱۴ اسفند ۹۶ ، ۲۰:۵۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رایانش