در روز ۲۳ دی ماه و در تفاوت‌ها که دانشکده در تب و تاب امتحانات ترم گذشته به سر می‌برد و بحث انتخاب واحد برای ترم فعلی  در آستانه‌ی داغ‌شدن بود، شورای صنفی دانشکدهٔ کامپیوتر با توجه به مسائل مربوط به چارت جدید، متولی برنامه‌‌ای تحت عنوان "موارد آموزشی مربوط به چارت جدید" شد که طی آن دانش‌جویان ورودی ۹۵ و ۹۶ بتوانند با جزئیات چارت جدید آشنا شوند و سوال‌های خود در این رابطه را از معاونین دانش‌جویی و آموزشی دانشکده، دکتر بیات و دکتر اجلالی، بپرسند. نشریه‌ی رایانش از این برنامه گزارشی تهیه کرد که از طریق کانال این نشریه قابل دست‌رسی است؛ با این حال با توجه به محدودیت‌های موجود، گزارش مذکور تنها مواردی را بیان کرده‌است که در انتخاب واحد دانش‌جویان تاثیرگذار بوده‌اند و بخش زیادی از برنامهٔ شورای صنفی در آن نیامده‌است. نوشته‌ای که هم‌اکنون در حال مطالعه‌ی آن هستید به هدف تکمیل مطلبی است که روی کانال آمده‌است و نکاتی که در آن مغفول مانده را بیان می‌کند.

روند تغییر چارت
از سال ۹۵ به بعد، طبق بخش‌نامه‌ی وزارت علوم و سازمان سنجش، گرایش‌های دوره‌ی کارشناسی مهندسی کامپیوتر در تمامی دانشگاه‌های کشور حذف شدند و جای خود را در دفترچه‌ی انتخاب رشته به "مهندسی کامپیوتر" دادند. این تغییر باعث تدوین چارتی شد که دو مزیت مهم دارد: اول، مدرک مهندسی کامپیوتر شریف با دانشگاه‌های معتبر دنیا و چهارچوب‌های تعیین‌شده توسط IEEE/ACM انطباق بیش‌تری پیدا کرده‌است. دوم، در عین این که دانش‌جویان هم‌چنان دروس کلاسیک را می‌گذرانند، آزادی عمل بیش‌تری در رابطه با دروسی دارند که در بدنه‌ی اصلی مهندسی کامپیوتر نیستند. البته دانشکده برای رسیدن به این اهداف نیازمند چارت جدیدی برای ورودی‌های ۹۵ دانشگاه بود که با هم‌کاری اساتید و شورای دانشکده این چارت به نحوی تهیه شد که تا حد قابل توجهی با چهارچوب‌های پیش‌نهادی IEEE/ACM تطابق داشته‌باشد. از آن‌جا که دانشکده برای تغییر چارت نیازمند ملاحظات علمی دقیقی بود، شورای صنفی و دیگر نهادهای دانش‌جویی در تدوین چارت جدید مشارکتی نداشتند. به گفته‌ی دکتر اجلالی در هیچ دانشگاهی دانش‌جویان در تدوین چارت درسی دخالت نمی‌کنند.


 

حذف آزمایشگاه فیزیک یک و نقشه‌کشی صنعتی

یکی از تغییرات جالب توجه، حذف دو درس عمومی و پایه یعنی نقشه‌کشی صنعتی و آزمایشگاه فیزیک یک از چارت است. این چارت در پایان ترم پاییز سال ۹۵ در حالی  رونمایی شد که تعدادی از دانش‌جویان ورودی ۹۵ در حال گذراندن این دروس بودند. بنابراین این افراد چاره‌ای جز رد کردن این دو درس تحت عنوان درس اختیاری ندارند. هم‌چنین در شرایطی که دانش‌جویان بزرگ‌تر مشغول جمع‌آوری امضا برای پی‌روی از چارت جدید در مورد این دو درس بودند، دکتر حبیبی، رئیس گروه نرم‌افزار، اعلام کرد که امکان نگذراندن دروس نقشه‌کشی صنعتی و آزمایشگاه فیزیک یک برای دانش‌جویان ورودی ۹۴ به قبل وجود ندارد.

 

دروس الزامی

در چارت جدید رد پایی از چارت‌های هر سه گرایش به چشم می‌خورد و برای این که دانش‌جویان بتوانند در حوزه‌های مختلف این سه گرایش عمیق‌تر شوند، چارت جدید «دروس الزامی» را در کنار «دروس اختیاری» معرفی می‌کند: ۱۴ درس تخصصی‌تر که در چارت جدید تحت عنوان دروس الزامی مطرح شده‌اند و از بین آن‌ها باید ۷ درس اخذ شود. این دروس در چارت جدید با ستاره مشخص شده‌اند. هم‌چنین برخلاف چارت قدیمی که فشار درس‌ها در نیمهٔ اول کارشناسی متمرکز بود، در چارت جدید این فشار به دو سال آخر کارشناسی منتقل شده‌است.
 

 

در مجموع، در شرایطی که تعداد دروس زائد چارت‌های هر سه گرایش بسیار زیاد است، احتمال می‌رود که کیفیت آموزش دانشکده با واگذار کردن حق انتخاب به دانش‌جویان تا حدی افزایش یابد. خوب است که در کنار تغییر چارت، شاهد تغییرات مثبتی در زمینه‌ی طرح درس یا کیفیت ارائه استادان در بعضی از دروس باشیم. امید است که با انتقادپذیری هر چه بیش‌تر اساتید این مهم نیز محقق شود.

 

1 شورای دانشکده نهادی متشکل از تمامی اعضای هیئت علمی دانشکده است که بالاترین مرجع تصمیم‌گیری دانشکده محسوب می‌شود. کوچک‌ترین تغییر در چارت آموزشی نیاز به رای شورای دانشکده دارد.