رایانش

نشریه‌ی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف

۲ مطلب در اسفند ۱۳۹۷ ثبت شده است

مصاحبه با مصطفی دهقانی

متن کامل مصاحبه با آقای مصطفی دهقانی، پژوهشگر Google Brain و از ارایه‌دهندگان wss2018

dehghani

  • اگر ممکنه خودتونو معرفی کنین؟

  • من مصطفی دهقانی هستم، اخیرا به عنوان پژوهشگر توی Google Brain مشغول شدم، قبلش دانشجوی دکترا تو دانشگاه آمستردام بودم و قبلش هم تو دانشگاه تهران. کاری که الان می‌کنم یادگیری ماشین و الان هم تو آمستردام ساکنم. تو ایران دانشجوی کارشناسی که بودم، اوایل فکر می‌کردم قراره استاد دانشگاه بشم، آخرهای فوق لیسانس هم فکر می‌کردم که دانشگاه می‌مونم چون خوب جاییه و مثل صنعت آدم‌ها خیلی درگیر پول نیستن. یه ذره که وارد دکترا شدم، دیدم که دانشگاه و صنعت هر کدوم سیاست‌های خودشون رو دارن و ذهنیتم خیلی درست نبود؛ این شد که بیش‌تر به صنعت علاقه‌مند شدم و بعد از اینترنشیپی که برای گوگل رفتم، فکر کردم که شاید توی فیلد من، راحت‌تر می‌تونم توی صنعت کارهایی که می‌خوام رو انجام بدم. اگر بخوام خودم و ماموریتی رو که برای خودم قائلم، توی یه جمله توصیف کنم، خیلی دوست دارم که توی سه تا حوزهٔ محیط زیست، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان یه کاری انجام بدم و حرکتی بزنم که توی یکی از این سه تا به یه دردی بخوره. من هم که کار ماشین لرنینگ کردم که اخیرا خیلی توی این سه تا حوزه پا گرفته و داره اتفاقات خوبی می‌افته؛ خیلی امیدوارم که یه کاری که الان انجام می‌دیم، در نهایت به یکی از این سه تا حوزه راه خودش رو پیدا کنه.


  • توی این چهار سال که رفتی چقدر از جنبه‌های مختلف تغییر کردی؟

ادامه مطلب...
۲۳ اسفند ۹۷ ، ۲۱:۲۵ ۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رایانش

انتخاب واحد و حقوق متقابل استاد و دانشجو

به قلم: حسین مقدس


یا مرشد من استرشده


- آقا مطلب x رو از کجا یاد گرفتی؟

+ یه درس تو استنفورد هست، من اون رو دیدم.

- درسی رو که فلانی توی دانشکده خودمون ارائه میده، پاس نکردی؟

+ نه حاجی! استادهای ما رو که خودت هم می‌دونی؛ اکثرشون واسه بهتر ارائه کردن درس‌هاشون وقتی نمی‌ذارن که بخوای چیزی ازشون یاد بگیری. :))


هر دانشجویی این تجربه را بعد از سه یا چهار ترم داشته است که درسی را بگیرد و تا آخرین جلسه در کلاس حضور و شرکت کند (همکلاسی‌هایش هم چنین کرده‌اند)، و در مقابل درسی دیگر را نیز بگیرد و بعد از دو جلسه به کلی در کلاس حاضر نشود و تبعاتش را نیز به جان بخرد.


در ترم زوج سال گذشته، تنها یک گروه برای درس ساختمان داده ارائه شده بود، اما در همان ساعتی که ورودی‌های ۹۵ (یعنی کسانی که طبق چارت درسی باید درس ساختمان داده را می‌گرفتند) شروع به انتخاب واحد کرده بودند، ناگهان ظرفیت گروهی که وجود داشت، کاهش پیدا کرد و از ۴۰ به ۲۳ رسید و یک گروه دیگر اضافه شد! در نهایت بعد از پیگیری‌ها، گروه جدید حذف شد و همه توانستند طبق برنامه‌ٔ قبلی خود، درس را در همان گروه اصلی بگیرند.

ترم بعدی آن یعنی ترم فرد سال جاری، درس نظریهٔ زبان‌ها و ماشین‌ها در یک گروه ارائه شد و در ثبت نام، حدود ۱۷ نفر درس را اخذ کردند. اما در اولین جلسهٔ کلاس، با این استدلال که ۱۷ نفر کم(!) است، استاد درس اعلام کرد که دیگر تدریس این درس را بر عهده نمی‌گیرد و شخص دیگری در ساعت و روز دیگری این درس را ارائه خواهد داد!

در ترم جاری نیز، در شرایطی که درس مقدمه‌ای بر بیوانفورماتیک با یک استاد ارائه شد و دانشجویان زیادی در ثبت‌نام این درس را گرفتند، بعد از چند روز مجددا به طور ناگهانی یک استاد دیگر به اساتید درس اضافه شد!

حتی در درس‌های دیگری، استاد درس در کلاس حاضر نمی‌شود و شخص دیگری را به جای خود می‌فرستد! حتی اگر خودش در کلاس حاضر شود، مدام اظهار خستگی می‌کند و از یکی از دانشجویانی که درس را دارد، می‌خواهد که مطالب مورد تدریس را بر روی تخته‌سفید بنویسد و خودش می‌نشیند. چه توجیهی برای این کار وجود دارد؟

ادامه مطلب...
۰۷ اسفند ۹۷ ، ۰۸:۱۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رایانش