معرفی کتاب دموکراسی یا دموقراضه 

به قلم: محمدصالح سعیدی

 

 

ماجرا از اونجا شروع شد که تو اردوی معارفه، آقای پویا مصدق تو کوپۀ قطار ما افتاد. بحث شروع شده بود و از ایشون در رابطه با کتاب‌هایی که خونده بودند و موضوع‌های آن‌ها سوال می‌پرسیدم. کتاب‌های مختلفی به من معرفی کردند و یکی از اون کتاب‌ها "دموکراسی یا دموقراضه" بود. من کلآ کتاب کم می‌خونم و خب این کتاب دقیقاً در همون زمینه‌ای که می‌خواستم بود و همچنین متن پیچیده و مبهمی نداشت و اکثراً از طنزهای خفیف اجتماعی-سیاسی‌ هم استفاده کرده بود. 

کتاب، سرگذشت قلمروی‌ست که پادشاه آن (ممول) رو به موت است و باید تکلیف جانشین خود را معلوم کند. از آنجایی که وی ۲۵ (!!!) فرزند دارد، این انتخاب را به مردم واگذار می‌کند. ولی تنها یک شرط می‌گذارد که حکومت‌ هرکدام از آنها تنها ۲ سال باشد و بعد از آن ۲ سال، دوباره یک انتخابات دیگر برگزار و پادشاه دوباره به دست مردم انتخاب شود.

کتاب با حالت طنز سیاسی بیان می‌کند که چگونه یک اجتماع، صرفاً به خاطر خودخواهی‌های پادشاهان رو به اضمحلال می‌رود و از دید مردم و حاکم چگونه این حکومت دیده می‌شود و حتی چگونه به صورت خیلی ساده سر مردم کلاه می‌رود!

کتاب از سید مهدی شجاعی و نشر نیستان هست و برای شروع مطالعه در اون سبک، برای من خیلی خوب بود؛ چون نه سنگین بود و نه خسته کننده و من که تازه می‌خواستم شروع کنم واقعاً جذبش شدم. بعد از اون هم سراغ کتاب‌های دیگر این نویسنده و همچنین کتاب‌هایی از نویسنده‌های خارجی در همین سبک رفتم ولی سادگی متن ایشون رو توی اون سبک از کسی ندیدم.