به قلم: حسین مقدس

 

فرآیند توسعه‌ی سامانه‌ای مخصوص انتخاب واحد، به همت دکتر ضرابی‌زاده و دو نفر از دانشجویان سابق دانشکده، از حدود یک ماه پیش آغاز شده است.

با توجه به این که یک ماه فرصت کمی است، متاسفانه فرصت کافی برای آزمودن این سامانه وجود نداشته است. جلسه‌ی امروز، هم در راستای معرفی سامانه‌ی جدید بود و هم در راستای آزمودن ویژگی‌های آن.

 

دکتر ضرابی‌زاده در ابتدای جلسه، نشانی سامانه‌ی جدید را اعلام کردند و از دانشجویان خواستند که هر کدام در این سامانه وارد شوند و قسمتهای مختلف آن را آزمایش کنند.

در سامانه‌ی جدید، رابط کاربری رشد چشمگیری داشته و فرآیند انتخاب درس دوست‌داشتنی‌تر شده است.

هر دانشجو می‌تواند قبل از ثبت‌نام از مجموعه‌ی دروس ارائه شده، تعداد دلخواهی از گروه‌های درسها را "نشان‌دار" کند. سپس در ساعت ثبت‌نام، سربرگ دروس نشان‌دار شده‌ی خود را باز کند و فقط با کلیک بر روی دکمه‌ی "+" درس را اخذ کند. بدین ترتیب مانند روال سابق، نیاز به وارد کردن شماره‌ی درس و گروه نیست.

 

ویژگی مهم و ارتقای اصلی این سامانه نسبت به قبل، تغییر طراحی و معماری است. در سامانه‌ی قبل، همه‌ی درخواست‌ها به سرور اصلی فرستاده می‌شد و در نتیجه سرور تحت فشار قرار می‌گرفت. اما در طراحی جدید، از راهکارهای caching به طور مناسب استفاده شده و در نتیجه سرعت پاسخگویی سامانه بهتر شده است. همچنین سامانه، آخرین تغییرات را به طور خودکار push می‌کند و نیازی به مدام refresh کردن صفحات نیست.

 

بنابر گفته‌ی دکتر ضرابی‌زاده، اگر اشکالات سامانه به حد کافی رفع شود، از آن برای این ثبت‌نام استفاده می‌شود. سامانه‌ی قدیم نیز هر روز بعد از ظهر، در دسترس خواهد بود.

لازم به ذکر است که بعضی از دروس مانند کارآموزی و پروژه، مانند قبل باید از طریق سامانه‌ی قدیم اخذ شوند.

 

در ادامه‌ی جلسه، حاضران در سالن به آزمودن قسمتهای مختلف سامانه پرداختند و اشکالاتی را گزارش کردند که در همان موقع برطرف شدند.

همچنین خواسته شد که عصر امروز، هر کسی به سامانه مراجعه کند و با آن کار کند و اگر چیزی به طور غیرطبیعی مشاهده کرد، گزارش کند تا اشکالش برطرف شود.

 

نشانی سامانه‌ی جدید در زیر آمده است:

سامانه جدید

 

۹/شهریور/۱۳۹۸