به قلم: علی اسدی

در این گزارش چند پرسش در مورد رویداد ایستگاه صنعت که فهمیدن آن‌ها خالی از لطف نیست، را با هم بررسی می‌کنیم.


چه بود؟

«ایستگاه صنعت» روزهای هشتم و نهم اردیبهشت‌ماه در دانشکده برگزار شد. این رویداد شامل دو بخش نمایشگاه و ارائه‌های فنی و علمی بود. 

در بخش نمایشگاه ۸ شرکت فعال اعم از کافه بازار، سحاب، مهیمن، تپسل یکتانت، پرمان، ناد و دال حضور داشتند. این شرکت‌ها خود و دوره‌های کارآموزیشان در این تابستان را معرفی کردند.

در بخش ارائه‌ها،‌ ۴ ارائه در مورد چالش‌های علمی و فنی‌ای که شرکت‌های کافه‌بازار، تپسل، دال و ناد توانسته‌بودند آن‌ها را حل کنند، برگزار شد.

چرا برگزار کردیم؟

  • انجمن علمی در طی سال‌های اخیر، تلاش‌هایی در زمینه ارتباط با صنعت انجام داده ولی به نتیجه عینی نرسیده بود. از اولین تصمیماتی که در زمینه ارتباط با صنعت در انجمن گرفته شد، کوچک کردن ابعاد ایده‌های موجود در این زمینه بود. 

  • با در نظر گرفتن نوع نگاه‌‌های دانشجویان دانشکده به صنعت، دو هدف انتخاب کردیم که در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود.
    ۱.  آشنایی با شرکت‌های خوب و فعال کامپیوتری
    ۲. آشنایی دانشجویان با وضعیت فعلی صنعت IT در ایران

  • معمولاً اولین رویارویی دانشجویان با کار، به کمک کارآموزی اتفاق می‌‌افتد. (منظورم درس کارآموزی دانشکده نیست.) بنابراین محور رویداد را مسئله کارآموزی انتخاب کردیم.

  • برای محقق شدن هدف اول،‌ تصمیم برآن شد که نمایشگاهی در لابی دانشکده برگزار شود تا شرکت‌ها خود را معرفی کنند و صحبت بین شرکت‌ها و دانشجویان شکل گیرد. برای هدف دوم، ارائه چالش‌های علمی و فنی شرکت‌ها گزینه خوبی برای واقعی‌تر کردن نگاه ما دانشجویان به وضعیت شرکت‌ها در ایران بود.

مخاطبین چه کسانی بودند؟

مخاطبین این رویداد،‌ دانشجویان سال دوم و سوم و چهارمی بودند که قرار بود با کاراموزی آشنا شوند و کسانی که می‌خواهند فضای کاری‌ را تجربه کنند، انتخاب معقول و مناسبی داشته‌باشند. همچنین برای دانشجویان سال سوم و چهارم که بتوانند گزینه مناسبی برای واحد کارآموزی خود انتخاب کنند.  سال اول‌ها در این رویداد حضور داشتند ولی بهره کافی از آن نبردند. مشکلی که پیش آمد، حضورشان در رویداد بدون آشنایی اولیه با کارآموزی بود. خوب است که در سال‌های آینده، برنامه‌هایی برگزار شوند که ورودی‌ها را با فضای صنعت آشنا کنند.


و در آخر چند عکس از این رویداد: