به قلم: سیدسجاد کاهانی

نیازی به مقدمه‌چینی نیست، همه یا دستیار آموزشی بوده‌ایم، یا هستیم، یا می‌شویم، یا لااقل دیده‌ایم.

حالا، که هرترم تعداد زیادی از ما می‌خواهیم دستیارآموزشیِ درسی بشویم و دلایل مختلفی از جمله ارتقای آموزش دانشکده، توصیه‌نامه و... برای این کار داریم، خوب است به فکر باشیم که از این حجم زیاد تقاضا استفاده کنیم و کیفیت آموزش را بهبود بدهیم. قدم اول برای بهبود کیفیت دستیاران، همین شفافیت فرایند انتخاب است. امسال شورا سراغ طرحی رفته تا این فرایند را قدری شفاف‌تر سازد.

متن طرح که برای استاد ها نوشته شده است در ادامه آورده خواهد شد.

طرح پیشنهادی برای ساماندهی دستیاری آموزشی

مسئله چیست؟

از مسائل مهم که هم دانشجویان و هم اساتید با آن روبرو هستند و هر دو به نحوی برای بهبود آن تلاش می‌کنند، بالا بردن کیفیت آموزش است. یکی از ارکانِ یادگیری و آموزش در درس‌های متعددی در این دانشکده، دستیاران آموزشی هستند. افرادی که کلاس حل‌تمرین را برگزار می‌کنند، سوالات تمرین‌ها را آماده می‌کنند، پروژه‌ها را طراحی کرده و تحویل می‌گیرند و …

 در حال حاضر در انتخاب دستیاران مشکلاتی وجود دارد که در زیر مختصرا به آن‌ها اشاره شده است:

 

  • با فرایندهای موجود برای گزینش دستیاران، کم پیش نیامده که فردی مسئولیت‌پذیر و بسیار مشتاق برای دستیاری در درسی که شرایط کافی را هم دارد از فرایند و یا همین شرایط مطلع نشده و فرصت را از دست بدهد (گاها استادی تا اواسط ترم به دنبال جذب دستیار آموزشی بوده). اتفاق بدی که باعث پایین آمدن کیفیت دستیاران شده و به طبع اساتید از این موضوع خشنود نیستند.

  • در پی مورد قبل، برخی دروس با حجم بسیار بالایی از درخواست‌ها مواجه می‌شوند که مشکلات خاص خود را به دنبال دارد.

  • از دیگر مشکلاتی که بعضی از اساتید با آن روبرو هستند این است که به خاطرِ رودربایستی احتمالا نتوانند با آزادی عمل به انتخابِ بهترین گزینه بپردازند.

  • از طرفی بررسی تعداد زیادی از درخواست‌ها چه در قالب ‌گوگل‌فرم و چه در قالب ایمیل، کاری زمان‌بر برای اساتید و یا افراد مورد تایید ایشان است.

 

این تنها بخشی از مشکلات مطرح شده در شرایط کنونی است. مشکلاتی که هم دانشجویان و هم اساتیدی که تا کنون با آن‌ها صحبت شده به آن‌ها اشاره کرده‌اند. امیدواریم شما استاد گرامی نیز این مشکلات را بررسی کنید و برای بهبود وضعیت موجود اقداماتی که لازم می‌دانید را انجام دهید.

 

برای بهبود این وضعیت شورای صنفی دانشکده با هم‌فکری جمعی از دانشجویان دانشکده طرحی را تدوین کرده است که در زیر به شرح آن می‌پردازیم. از آنجایی که این طرح برگرفته از نظرات و دیدگاه دانشجویان است، نظرات حضرتعالی پیرامون نقاط ضعف و قوت و همچنین اصلاحات لازم آن، کمک شایانی برای رسیدن به طرحی با کیفیت مناسب می‌کند.

طرح پیشنهادی:

اساتید در زمانی که مناسب می‌دانند تعداد و پیش‌نیازهای خود برای دستیاران آموزشی را به شورای صنفی اعلام می‌کنند. شورای صنفی از طریق یک سامانۀ متمرکز، موقعیت‌ها را به دانشجویان اعلام می‌کند، دانشجویان نیز درخواست خود را شامل رزومه و هدف ارسال می‌کنند. همچنین بنا به درخواستِ استاد، شورا می‌تواند با شروطی که استاد و یا شخص مورد تایید ایشان اعلام می‌کند، درخواست‌ها را فیلتر کند. درنهایت، لیست درخواست‌ها در اختیار استاد مربوطه قرار می‌گیرد تا دستیاران موردنظر خود را انتخاب کند.

 

نگاهی جزئی‌تر:

  • شورای صنفی هیچ فعالیتی در توزیع افراد متقاضی در دروس و یا درخواست‌ها نخواهد داشت. به عبارت دیگر، هیچ درخواستی از طرف شورای صنفی حذف نخواهد شد.

  • یکی از اهداف این طرح مشخص شدن فرصت‌های دستیاری آموزشی برای تمامی دانشجویان است. این بدان معنی است که لیست دانشجویانی که اساتید از بین آن‌ها اقدام به گزینش افراد می‌کنند نه تنها کوتاه‌تر و یا دچار افت کیفیت نخواهد شد بلکه با در جریان قرار گرفتن تعداد دانشجویان بیشتر، این لیست از لحاظ کمی و کیفی رشد می‌کند و استاد و یا شخص مورد تایید ایشان به مراتب می‌تواند گزینه‌های بهتری را بررسی و انتخاب کند.

  • با وجود این مکانیزم، بارِ رسیدگیِ اولیه از دوش استاد درس و یا شخص مورد تایید ایشان برداشته شده و در نهایت لیستی فیلتر شده (و یا مرتب شده) با توجه به پیشنیازهای گفته شده‌شان دریافت می‌کنند.

  • ارائه شروط و یا استفاده از این طرح کاملا به صلاح‌دید و تصمیم استاد وابسته است. این طرح برای اولین بار در نیم‌سال اول ۹۹-۹۸ اجرا خواهد شد و در مرحلۀ آزمایشی است. توصیه می‌شود تا تعدادی از دستیارانی که نیاز دارید را از طریق این سامانه گزینش کنید.

  • یکی از مزیت‌های طبیعی این طرح این است که استاد و یا شخص مورد تایید ایشان می‌تواند نظارت کند تک‌تک افراد متقاضی در چندین درس پیشنهاد دستیاری آموزشی داده‌اند و یا انتخاب شده‌اند. این فاکتور، می‌تواند کمک خوبی برای تخمین میزان زمان و تمرکز دستیار آموزشی در درس مربوطه بکند. استفاده از این فاکتور نیز برای استاد و یا شخص مورد تایید ایشان کاملا اختیاری‌ست.

  • این طرح برگرفته شده از فرایندهای مربوط به همین موضوع در دانشگاه‌های مطرح دنیا از جمله دانشگاه‌های استنفورد، ام‌آی‌تی و واشنگتن می‌باشد. همچنین این دانشگاه‌ها بعضا فرد متقاضی را مجبور به گذراندن کورس‌هایی مربوط به دستیاری آموزشی می‌کنند که بدون شک در بالا بردن کیفیت تیم تدریس سهم بالایی دارد. به شما استاد گرامی نیز توصیه می‌شود ارائۀ مدارک چنین کورس‌هایی که در سامانۀ کورسرا هم موجود هستند را به فاکتورهایشان اضافه کنند.

 

این موارد در صحبت با اساتید مطرح شده‌اند و به توصیۀ ایشان مشخصا در کنار ارائۀ طرح به آ‌ن‌ها پرداختیم.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت این طرح باعث می‌شود تا هم اطلاع‌رسانی به دانشجویان نظمی پیدا کند و هم باری از دوش اساتید و شخص مورد تاییدشان برداشته شود و فایدۀ اساسی سوم و هدف نهایی این طرح، بالا بردن کیفیت آموزش از طریق بهبود کیفیت دستیاران آموزشی منتخب از طریق سازمان‌دهی کردن درخواست‌ها است.