به قلم:‌ علی اکبر غیوری

 

چند سالی است شعرای جوان و جالبی وارد فضای شعر و چاپ شعر شدند و استقبال خوبی هم از کتاب شعرهاشون میشود و این بخش از کتابخوانی رشد خیلی زیادی داشته است. و امسال هم در این بخش، سال خیلی پررونقی بود. انتشارات های قوی ای مثل فصل پنجم، نیماژ، نزدیکتر، شانی و... هم در این فضا فعالیت میکنند.

 

 در ادامه‌ی بخش قبل به معرفی چند کتاب دیگر از چند شاعر جوان می‌پردازم.

 

منجنیق، حسین صفا، نشر نیماژ

"گفتی بیا و سر بکش از استکان من

لجرعه سرکشیدم و گس شد زبان من

گفتم بیا و دست بکش از دهان من

این زهر مار عرضه ندارد شکر شود!"

حسین صفا از قدیمی ترین شاعرهایی هست که با محسن چاووشی همکاری میکند. اگر با سبک شعرهایی که محسن چاووشی بعضا میخواند ارتباط برقرار میکنید(در آهنگ هایی مثل مریض حالی(...شبانه مرد گاریچی،به خانه میکشد خود را...) و آخرین اتوبوس(اوج گرفتی و من،قفس شدم از تو...) و شاه مقصود(میگفت ده سال هرروز... راه

دواخونه ها رو...ترک موتور گریه کرده...) و کلی قطعه دیگه) شاعر این قطعه ها حسین صفا است و احتمالا از این کتاب هم خوشتان خواهد آمد. حسین صفا بعد از کتاب هایی مثل"من کم تحملم" پارسال ۲ کتاب "منجنیق " و "نرگس"را چاپ کرد...شعرهای حسین صفا همانطور که میدانید ادبیات و لحنی خاص دارد که مخاطبان خودش رو دارد.

 

اتفاق، قاسم صرافان، نشر نیماژ

“آه،یادت هست پرسیدی:چطوری؟ راستش

داشتم میمردم و گفتم به تو:بد نیستم..."

قاسم صرافان در کنار کتاب شعرهایی مثل "خط" یا "حیدرانه"و... دو کتاب شعر عاشقانه ی جالب دارد به اسم های "هـ دوچشم" و "اتفاق" که اتفاق پارسال چاپ شد.غزل هایی عاشقانه با زبانی صاف و ساده...اگر "هـ دوچشم" را خوانده اید و راضی بودید احتمال بالا از این کتاب هم خوشتان می آید.

 

پرواز ۶۹، شایان مصلح، نشر نزدیکتر

“با تیغ ابرو می کُشی از خلق و بر لب

هنگام کشتن ذکر بسم الله داری!"

از شعر تا فوتبال...چاپ اول کتاب قبل از شروع نمایشگاه در رونمایی ها تمام شد(!) و چاپ دوم کتاب در نمایشگاه موجود است.

 

سیب هوس، امید صباغ نو، نشر نیماژ

“شبیه مرد عاشق پیشه ای بودم که از شهرش

به دنبال طبابت رفت، اما شهریار آمد...”

صباغ نو کتاب های زیادی دارد...کتاب هایی مثل "جنگ میان ما دو نفر کشته میدهد” یا "خودزنی".سلیقه ایست دیگر یکی مثل من با اشعارش زیاد رابطه ای برقرار نمیکنه ولی شاید شما اینطور نباشید.

 

از عشق برگشته، نامحرمانه، حسین زحمتکش

"کیستم؟! شاهی روی دار از خویش میپرسم مدام

دهر پایینم کشیده یا که بال برده است؟!"

گرچه چاپ اول نیست ولی واقعا حیف بود اسم این کتاب ها و حسین زحمتکش بین این شعرای جوان برده نشه.(شاید برحسب علقه شخصی به شاعر و شعرهاش!)

 

یادآوری، محمدمهدی سیار، نشر شهرستان ادب

“شهر از پی شهر در هوایت راندم

داغ دل خود را همه جا گرداندم

خط...فاصله...خط...فاصله...خط...فاصله...خط

من سطر به سطر جاده ها را خواندم"

همان محمد مهدی سیاری که "رودخوانی" و "حق السکوت" را نوشته است...حال مجموعه رباعی "یادآوری " را چاپ کرده است باز هم با یک طرح جلد قشنگ دیگر:) "یادآوری"را کامل ندیدم اما رودخوانی و حق السکوت جزو کتاب های خیلی خوب بودند.

یک سری کتاب دیگر هم مثل حوت(مهدی فرجی)،تماشایی(میلد عرفان پور)زرورق(محمدرضا طهماسبی)،عاشقانه معصوم(رحمان نوازنی) و...هم چاپ تازه هستند که میشد توضیح داد ولی واقعا طولنی میشد و هم از حوصله شما و هم من خارج میشد!!

در آخر میشود گفت تقریبا خاصیت همه این کتاب ها این هست که شعرها با لحن ساده نوشته شده اند و کتاب ها هم حجم کمی دارند...میتونیم همیشه یک کدومش رو تو کیفمون داشته باشیم و کنار همه مطالعه های دیگه مون این کتاب ها رو هم بخونیم و استفاده کنیم.قطعا تاثیر قشنگی تو زندگی مون خواهد داشت. و از پراکندگی تک بیت هایی که اورده شده عذر میخوام!...صرفا نمونه ای برای معرفی کتاب بود.