به سعی کوثر نجفی اقدم و میلاد آقاجوهری

 

آقای شیخها ورودی ۸۶ دانشکدهٔ کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف بوده و هم اکنون دانشجوی دکترا در دانشگاه EPFL در شهر لوزان سوئیس هستند. فرصت را غنیمت شمردیم و پای صحبت‌های ایشان نشستیم.

 

 

- از تفاوت‌های فضای تحقیقاتی ایران و سوئیس برایمان بگویید.

این تفاوت‌ها در رشته‌های مختلف فرق می‌کنند. شاید بتوان گفت در رشته‌ی کامپیوتر این تفاوت‌ها کمتر به چشم می‌خورند. از لحاظ امکانات موجود تفاوت‌هایی هست؛ ولی تفاوت دیگری که بیشتر در مقایسه‌ی دانشگاه‌های برتر ظاهر می‌شود، این است که وقتی در حوزه‌ای تحقیق می‌کنید، میزان مطرح بودن و تخصص کسی که با او کار می‌کنید تاثیرگذار است. به عنوان مثال پذیرفته شدن مقاله در بعضی از کنفرانس‌ها، زمانی که اسم دانشگاه‌تان یا گروهی که با آن کار می‌کنید شناخته‌شده باشد، بسیار راحت‌تر است.

 

- از فضای فرهنگی و چالش‌هایی که افراد هنگام تحصیل در خارج با آن‌ها مواجه می‌شوند بگویید.

من در شهر لوزان سوئیس هستم. در دانشگاه ما (EPFL) ایرانی‌های زیادی هستند که اجتماع‌های مختلفی تشکیل داده‌اند. برنامه‌های مختلفی (فرهنگی، مذهبی، تفریحی) برگزار می‌کنند و در مناسبات و مراسم مختلف دور هم جمع می‌شوند. مردم اروپا یک مقدار عقاید نژادپرستانه دارند و ممکن است رفتارهایشان باعث آزار شود.

 

- افراد از چه طریقی وارد این اجتماع‌هایی که گفتید می‌شوند؟

معمولا افرادی که همراه با دوستان‌شان آمده‌اند تنها نمی‌مانند و زود وارد جمع می‌شوند. اما کسانی که تنها هستند ممکن است اوایل کمی ایزوله باشند و طول بکشد تا وارد جمع بشوند.

 

- غربت چه تاثیری روی افراد می‌گذارد؟

متاسفانه معمولا افراد تصویر غلطی از زندگی کردن در خارج برای خود می‌سازند و وقتی می‌آیند و با واقعیت و مشکلات روبه‌رو می‌شوند، دلسرد می‌شوند.

دوری از خانواده هم آدم‌ها را اذیت می‌کند. تغییر کردن محیط، مخصوصا برای افرادی که تجربه دوری از خانواده مانند زندگی در خوابگاه را ندارند، می‌تواند سخت باشد.

 

- زبان را چه کردید؟

در شهری که من زندگی می‌کنم زبان اصلی فرانسوی است. ولی زبان اصلی دانشگاه در مقطع تحصیلات تکمیلی انگلیسی است.

من در کل به مسئله‌ی زبان اهمیت کمی دادم و اشتباه کردم. معمولاً اگر انگلیسی بلد باشید، مشکلی در دانشگاه‌ نخواهید داشت. اما اگر مثل من فرانسوی‌تان خوب نباشد در خارج از دانشگاه در ارتباط با مردم مشکل خواهید داشت. اما چون خیلی احساس نیاز نکردم در آن زمان سراغش را نگرفتم.

 

- رفت و آمد به ایران چطور است؟

به صورت کلی، دانشجویانی که در اروپا درس می‌خوانند، نسبت به دانشجوهایی که در آمریکا و کانادا تحصیل می‌کنند، در رفت و آمد به ایران راحت‌تر هستند. از لحاظ تعداد روز، طی بعضی از سال‌های تحصیلم در شریف، کمتر خانواده را می‌دیدم و به خانه (شهر یزد) می‌رفتم تا الان. ولی وقتی آدم می‌آید، برگشتن به غربت هم برای خود آدم و هم برای خانواده سخت‌تر است.