به قلم علی بهجتی – عید سال ۹۷
در متن پیش رو سیری در جزییات تیم فنی نبرد هوش مصنوعی امسال(۹۷-۹۶) خواهیم داشت.
به صورت کلی، تیم فنی از شش تیم سایت، زیرساخت، طراحی بازی، گرافیک، سرور و کلاینت تشکیل شدهاست. تیمهای سایت و زیرساخت و طراحی بازی بلافاصله کارشان را (حدود ۱۰ آذر) شروع کردند. تیم گرافیک دنبال انتخاب پلتفرم مناسبت برای گرافیک بازی رفت و تیمهای سرور و کلاینت به انتظار نشستند تا تیم طراحی بازی، بازی را مشخص کند تا آغاز کارشان رقم بخورد. زمان تخمینی مشخص شدن بازی و شروع کار این دو تیم ۱۵ دی بود.
برای منظم شدن برنامهریزیها و زمانبندی و دقیقهآخری نشدن کار تیمها، خودمان را مقید به انتشار نسخههای آلفا و بتا کردیم. در نسخهی آلفا تیمها باید نسخهی اولیه محصولشان را منتشر کنند تا پس از آن به تست و دیباگ بپردازند و تصمیم گرفتیم که نسخه بتا، نسخهای نسبتا پایدار باشد و انتشارش عمومی باشد تا شرکتکنندگان به عنوان end-user آن را تست کنند و پس از آن انتشار نهایی را داشته باشیم. تاریخهای مشخص شده برای انتشار نسخه آلفا، بتا و نهایی به ترتیب ۲، ۱۴ و ۱۸ بهمن بود. ما با سختی و کمی تاخیر به این انتشارات رسیدیم؛ اما چون تاخیر داشتیم، نسخه بتا را به طور عمومی منتشر نکردیم. برای اینکه فرایند گزارش مشکلات توسط شرکتکنندهها و پیگیری آنها سریعتر و راحتتر شود، امسال این فرایند را به بخش مشکلات گیتهاب هر تیم بردیم. این کار خیلی تاثیر گذار بود؛ حتی در چند بخش، بعضی از شرکتکنندگان برای باگها پچ ارائه دادند تا با کد مرج کنیم. البته روند گزارش مشکل تا روزهای آخر غیرحضوری ادامه داشت و دلیلش این بود که اکثر شرکتکنندهها روزهای آخر مرحله غیر حضوری به صورت جدی مشغول کد زدن شده بودند.
از بزرگترین چالشهای تیم فنی، دانشجو بودن اعضاش هست. به دلیل مستمر و طولانی بودن فعالیتها، پروژه و امتحان و درس بچهها تاثیر کاملا مستقیمی روی وقت گذاشتن بچهها توی تیمهاشون داره و به هیچ شکل هم نمیشه بهشون گفت که درس نخونین!
در زیر توضیحی در مورد هر تیم و فعالیتهای امسال آنها و چالشهای پیش رویشان و پیش روی آیندگان را به شکل خلاصه مشاهده میکنید.
